Djevelberget fuck up.

Nikolai tok til pennen og skrev dette leserinnlegget i avisa Nordlys. Verdt å lese!

Skiforbud Djevelberget

Mandag 12. desember sendte Politiet i Tromsø ut pressemelding om at de nedlegger ferdselsforbud i Djevelberget i Tromsø Alpinsenter.

Når jeg var 12 år gammel kjøpte min far meg mitt første par ski med tupper i begge ender og seriøs bredde under foten. Den vinteren tilbrakte jeg stort sett i Djevelberget, som riktig nok ikke hadde de bratteste hengene eller feteste klippene i Tromsøområdet, men en heis og bussforbindelse fra sentrum veide godt opp for dette. Jeg husker fortsatt gleden av ny snø og å løpe hjem fra skolen for å rekke bussen og førsteheisen på ettermiddagen. 8 år, og like mange vintre i Djevelberget senere, kjører jeg ski for en større merker i industrien og reiser verden rundt og lager skifilmer i vinterhalvåret. Grunnlaget for dette ble i hovedsak lagt i Djevelberget og frikjøringsmiljøet rundt det. Jeg reagerer derfor sterkt på Tromsøpolitiets vedtak om å stenge det for ferdsel på vinteren.

Jeg vil starte med å avmystifisere Djevelberget. Bortsett fra navnet er det ikke noe veldig spektakulært ved det terrengmessig. Det er snakk om en knaus på om lag 200 høydemeter med et brattere parti i starten som slaker ut i fin rolig skogskjøring mot bunnen. Jeg har kjørt der både med min 12 år gamle lillebror og 50 år gamle far, til stor glede for oss alle.

Politiet sier de ønsker å redde liv ved å forby ferdsel i Djevelberget gjennom hele vinteren. Problemet med deres løsning er at det uhyrlig sjeldent dør skikjørere i Djevelberget. De siste ni vintrene var det 15 dødsfall i Nord –Norge forårsaket av snøskred (Norges Geoteknologiske Institutt). Av disse var ett i Kroken Alpinsenter. Men på motsatt side av fjellet fra Djevelberget, i fjellsiden ned mot Lunheim. Røde Kors rapporterer ett dødsfall i ved siden av Djevelberget for 21 år siden. Ulykkene de siste ni vintrene skjedde, med unntak av den over Lunheim langt fra Kroken Alpinsenter og Djevelberget, fra Sortland til Tana og det som fins av fjell i mellom.

Uansett er dødsfallene selvfølgelig tragiske, og som samfunn må vi gjøre alt i vår makt for å forhindre slike unødvendige ulykker. Om vi skal følge politiets resonnement må vi derfor forby ferdsel i alle fjell hele vinteren. Jeg tviler ikke et sekund på at dette er en høyst effektiv løsning. Men et slikt forbud strider mot alle våre prinsipper om fri ferdsel i utmark og vil også være, om ikke umulig, svært ressurskrevende å håndheve.

At politiet finner hjemmel i lovverket for dette forbudet skjønner jeg heller ikke. I forarbeidene til de aktuelle paragrafene står det: ”Det må foreligge en kvalifisert risiko for at noen skal kunne bli skadet.”. Det er ikke skredfare hele vinteren, bevis nok er at Djevelberget blir benyttet gjennom hele vinteren, la oss si 100 dager. Det går ikke skred 100 dager i Djevelberget. Det store flertall av dager er det ikke fare for skred og dermed heller ikke risiko for at noen skal kunne bli skadet. Jeg har vanskelig for å se hvordan politiet kan vri denne loven til å gjelde der det ikke foreligger noen fare, men så er jeg heller ingen jurist.

Dette er problemet med tiltakene som har blitt iverksatt tidligere. Å erklære evig skredfare i et område hvor det stort sett ikke er skredfare fører følgelig ikke til at mange retter seg etter forbud mot å kjøre der. Det fungerer ikke å rope ”ulv ulv!” når det ikke er noen ulv, slik politiet og Alpinsenteret har gjort nå de siste åtte årene jeg har kjørt der.

Det som må til er et velfungerende skredvarslingssystem, likt det man finner i de Europeiske Alpene og i Nord – Amerika. Der foretas det en vurdering av stabiliteten i snøen hver dag gjennom vinteren, gjennomført av kompetent personell, som så blir publisert slik at man kan sjekke dette før man drar til fjells. Er forholdene veldig ille stenger de også av de delene av fjellet som er utsatt (bare i anleggene). Jeg vet det var snakk om et slik skredvarslingssystem på skredkonferansen i høst. Om politiet, fylket og kommunen stilte seg bak dette økonomisk kunne vi virkelig begynt å redde liv og unngå unødvendige ulykker til fjells.

I tillegg må selvsagt frikjørere og toppturfolk ta ansvar og utdanne seg selv om hvordan man kan bedømme skredfare, utstyre seg med kameratredningsutstyr og kunne bruke dette før de drar til fjells. Hvis du kjøper feite ski må du kjøpe spade, søkestang, søker og ta et skredkurs også!

Det dør mennesker i trafikken hvert år. Det er likevel få som trekker den slutningen at de skal nekte barna sine å dra på løkka å spille fotball fordi de kan bli påkjørt på veien dit. Man lærer heller barna trafikkvett, å se seg for før man krysser gata og setter opp lyskryss som forteller det når det er trygt å krysse gata. Jeg kan ikke se hvorfor ikke samme prinsipp skal gjelde i Djevelberget. Med skredkurs, riktig utstyr og helst skredvarsling er det fult mulig å benytte seg av det fantastiske frikjøringstilbudet Djevelberget er uten større fare for liv og helse. Heisbasert frikjøring nært byen er et av de få unike tilbudene Tromsø har, ikke ødelegg det!

Good old berget på en middels bra dag.

Vegard´s blogghjørne

Outfit Jakke:Norrøna Lofoten XXL for the G-look på fjellet,  Bokser Devold kaninull farge Magneta purple.  Ellers kan det rapporteres om både høyde og mørkeredsel i det bilde ble tatt. 

 

 

Rapellpose
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Djevelberget fuck up.

  1. Solve says:

    Godt sagt Nikolai. Norske skianlegg bør bli bedre på egen skredsikring og folk generelt må ta mer ansvar! I denne saken føles det ut som politiet gjør en desperat handling for å vise fjes i kampen mot dødsfall i fjellet.

  2. Tor André Skjelbakken. says:

    Gode og reflekterte argumenter.
    Er det et alternativ å stenge berget på de dagene skredfaren vurderes som for høy?

    Hvor stor skredfare tror du må det til for
    a) at man bør stenge berget
    b) at man får aksept for at berget er stengt.

    Kan man i det hele tatt sette noen grenser som “alle” blir enige om?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s